Marknad

Travsport engagerar och är djupt förankrad i det svenska folkhemmet sedan många år. Varje vecka tävlar drygt 2 000 hästar runt om i Sverige, från Boden i norr till Malmö i söder. Det produceras över 6 500 TV-timmar travsport varje år, vilket gör mer än 100 timmar i veckan. Av dessa TV-timmar sänds omkring 14 timmar i TV4-kanalerna varje vecka vilket gör svensk travsport bland de mest exponerade Tv-sporterna alla kategorier och ger den svenska hästsporten en unik position inte bara i Sverige utan även i övriga världen.

 

Färjestadstravet är en av Sveriges större och mer framgångsrika travbanor med omkring 40 tävlingsdagar per år, vilket motsvarar drygt 400 travlopp årligen. Varje år står Färjestadstravet som värd för V75 vid ett par tre tillfällen, och där travtävlingarna direktsänds i nationell tv i över 270 minuter.  Utöver nationell direktsändning exponeras V75 brett och omfattande i landets samtliga dags-/kvällstidningar och närmare 1 000 000 svenskar spelar på V75 varje vecka. Det är ingen underdrift att påstå att varumärket V75 är oerhört starkt.

 

Det är alltså ingen tillfällighet att många av Karlstads största företag vill synas och samarbeta med Färjestadstravet.